De voordelen van sporten voor de gezondheid

Wat zijn de voordelen van sporten voor de gezondheid?

Over het algemeen wordt sporten vooral geassocieerd met uiterlijke voordelen: het draagt bij tot het onderhouden van een sportief figuur of is een grote hulp bij gewichtsverlies. Goede redenen om met gewichten aan de slag te gaan of wat kilometers af te leggen op de loopband, maar sport kan veel meer dan dat voor je betekenen. Regelmatig sporten is niet enkel heilzaam voor je fysieke gezondheid, maar speelt ook een grote factor in het onderhouden van je mentaal welzijn. Tijdens een fysieke inspanning maken de hersenen namelijk endorfines aan, die ook wel eens ‘plezier- of welzijnshormonen’ worden genoemd. Fysieke activiteit vermindert stress, verbetert je slaapkwaliteit, versterkt het immuunsysteem en voorkomt vele ziekten.

De tijd die je doorbrengt in Stadium om te ontspannen of om stoom af te blazen, zonder externe afleiding, is dus eveneens tijd die je besteedt aan je mentale gezondheid.

Hoe kan men op iedere leeftijd trainen?

Het is nooit te laat om te beginnen sporten! Jong of minder jong, sporten wordt op iedere leeftijd aangeraden. Maar we bewegen ons natuurlijk niet op dezelfde manier op 20 jaar als op 60 jaar. Het is belangrijk om rustig te beginnen, op je eigen tempo, en dit op een verantwoorde manier op te bouwen. De eenvoudigste stap is om ons personeel om raad te vragen, zij wijzen je met veel plezier de weg naar wat het beste past bij jouw doelen en huidige conditie. Afhankelijk van je behoeften, wordt een uitgebreid gamma aan activiteiten aangeboden (zwemmen, fitness, lichte gym, cardio, krachttraining,...).

Bij Stadium vind je alles op één plek en dat is niet enkel praktisch, maar werkt ook motiverend!

Hoe eraan beginnen als men niet sportief is?

Als je nieuw bent in een sportclub, is het mogelijk dat je niet weet waar te beginnen. Je vraagt je misschien af hoe de machines werken, wie je zal helpen om je doelen te bereiken, of welke groepslessen jouw verwachtingen inlossen. Maak je vooral geen zorgen: ons onthaalpersoneel, onze fitness-instructeurs en onze docenten zullen je met veel plezier bijstaan met informatie. Het voordeel van een ruime keuze aan activiteiten, is dat er voor ieder wat wils is.

Om de keuze naar de meest geschikte activiteit te vergemakkelijken, hebben wij ons ruime aanbod aan groepslessen per categorie ingedeeld, en degenen die vergelijkbaar zijn gegroepeerd. Aarzel niet om tijdens een eerste proefsessie feedback te geven aan de fitness-instructeur of docent die je dan nog beter zal kunnen begeleiden. Wat fitness betreft, garanderen onze nieuwste toestellen een optimale beleving.

Wist je dat Stadium één van de weinige fitnesszalen is, uitgerust met BIOCIRCUIT? Dit ultramodern trainingscircuit is ingesteld op het postuur en de persoonlijke doelen van iedere gebruiker. Na een eerste afstelling door één van onze instructeurs, kan je dit circuit autonoom gebruiken en zo op je eigen ritme werken aan zowel cardio- als krachttraining. Ben je echter niet van nature heel sportief, dan kan je soms moeilijkheden ondervinden om die motivatie vast te houden. We leggen in het volgende punt uit hoe je op lange termijn gemotiveerd kan blijven.

Hoe gemotiveerd blijven op lange termijn?

Een motivatiedip kan iedereen overkomen, en hoort vaak bij het sportieve proces. Dat is niet erg: het allerbelangrijkste is om zich niet helemaal te laten gaan. Om op lange termijn gemotiveerd te blijven en je motivatie een nieuwe impuls te geven, leg je haalbare doelen vast waardoor je, stapsgewijs, vooruitgang blijft boeken. Indien je persoonlijke begeleiding wenst, kunnen onze instructeurs een trainingsprogramma opstellen dat aangepast is aan je eigen, specifieke doelen en dit aanpassen in functie van je vooruitgang.

Blijf zeker niet in een routine zitten die je weinig opbrengt, varieer in je sportactiviteiten en maak gebruik van de ruime keuze die door Stadium ter beschikking wordt gesteld: moderne toestellen voor cardio- en krachttraining, zwembaden voor baantjes trekken en aquagym-lessen, een groot aantal live groepslessen, crosstraining, racketsporten en nog zoveel meer. Bovendien werkt het enorm motiverend om samen te sporten. Perfect daarom is ons ruim aanbod groepslessen die door gekwalificeerde lesgevers wordt gegeven. Vergeet echter niet dat het goed is om de sessies over één of twee dagen te spreiden, zodat je jouw lichaam de kans geeft om zich te kunnen herstellen. De rust tussen sessies mag niet onderschat worden in het behalen van al je sportieve doelen.

Hoe opnieuw beginnen sporten na een lange periode van inactiviteit?

Het kan gebeuren dat men afhaakt of niet in de mogelijkheid is om te trainen gedurende een kortere of langere periode. Na een periode van inactiviteit kan het soms moeilijk lijken om opnieuw te starten. Zoals reeds eerder vermeld, is het belangrijk om niet bij de pakken te blijven zitten. Ken je eigen limieten en luister naar je lichaam voor je opnieuw begint. Herstart rustig en test je huidige niveau om je programma aan te passen of aan te laten passen door een instructeur. Na enkele sessies worden deze trainingen opnieuw een gewoonte die zich nestelt in je levensritme.